Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Bardzo cenimy sobie zaangażowanie rodziców i ich pomoc dzieciom w nauce języka angielskiego.Prosimy jednak, aby pamiętać, że:
- im młodsze dziecko tym bardziej udział rodziców powinien być wspólną zabawą,podczas której dziecko będzie mogło powrócić do nowo poznanych słów, wierszyków i piosenek i nie powinien być “przepytywaniem” z materiału lekcji
- pomoc rodzica powinna sprawiać dziecku radość i budzić chęć zaprezentowania swojej wiedzy oraz być okazją do pochwalenia go, nie porównywania z innymi
- należy pamiętać, że dzieci szybko zapamiętują , ale też szybko zapominają, nie oczekujmy więc zbyt wiele na początku nauki; po roku dziecko nie może prowadzić konwersacji w języku obcym, ale doskonale uchwyci rytm i melodię języka, bezbłędnie naśladuje wymowę, zapamięta dużo słów i zwrotów.
- nie spodziewajmy się, że małe dzieci opanują zasady gramatyki i nie starajmy się takiej teoretycznej wiedzy egzekwować; maluchy uczą się języka w sposób naturalny -używając go, a nie ucząc się na pamięć regułek
RODZICE ZNAJĄCY JĘZYK ANGIELSKI mogą:
- bawić się z dziećmi w podobne zabawy jak nauczyciel na zajęciach, dzieci chętnie opowiedzą , w co się bawiły, a nauczyciel podpowie na konsultacjach jak zorganizować “domowy angielski”
- śpiewać z nimi poznane na lekcjach piosenki i odgrywać role z historyjek z podręcznika
- realizować własne pomysły dydaktyczne (wspólne czytanie bajek, używanie angielskich zwrotów przy sprzątaniu czy jedzeniu, konkursy rodzinne na znajomość słownictwa, gimnastyka po angielsku, “angielski wieczór” raz w tygodniu i wiele innych)
RODZICE NIE ZNAJĄCY JĘZYKA ANGIELSKIEGO mogą:
- umożliwić dziecku jak najczęstszy kontakt z językiem poza lekcjami (oglądanie ulubionych bajek po angielsku, zaproponowanie gier wymagających użycia angielskiego, słuchanie angielskich piosenek)
- zachęcić dziecko, aby zostało “nauczycielem” rodzica lub młodszego rodzeństwa; taka zabawa może być korzystna dla obu stron! Dzieci bardzo lubią odgrywać rolę ulubionej pani, a w ten sposób nieświadomie utrwalają sobie nowy materiał
- dopilnować , aby dziecko zawsze miało na zajęciach wszystkie potrzebne podręczniki, zeszyty,kredki i inne zalecane przez nauczyciela pomoce, aby w pełni korzystało z lekcji, tym bardziej, jeśli nie będzie mogło uzyskać pomocy w domu
- pozostawać w kontakcie z nauczycielem, aby zapobiegać ewentualnym problemom dziecka i uzyskać fachową poradę